Letbaner.DK's nye folder til København
Forslag til nye letbaner i Storkøbenhavn
07.11.24
Letbaner.DK har revideret folder med forslag til letbaner i Hovedstaden.
Letbaner.DK har tidligere udarbejdet en bruttoliste med potentielle linjeføringer for letbaner i Storkøbenhavn, herunder i Københavns Kommune.
Det er de fire mest oplagte linjer der præsenteres i folderen, som vil give en mærkbar forbedring af de kollektive trafikforbindelser mellem København og forstæderne.
Folderen kan hentes øverst på siden.
Første testkørsel d. 14.08.24. Foto: Hovedstadens Letbane
Letbaner giver fri bevægelighed og bedre bymiljø til flere
L1: Hovedstadens Letbane langs Ring 3
Åbning i 2025/2026, og hvad derefter? L1 kan forlænges til Nærum.
L2: Frederikssundsvejs-letbane der matcher Ring 3 linjen med 29 km
Ballerup, Herlev, Brønshøj, Nørrebro, Nørreport, Hovedbanen, Amagerbro, Cph
- Løser kapacitetsproblem på M1 og M2 over havnesnittet
- Aflaster vejtrafikken på H. C. Andersens Boulevard
- Forbedrer komfort og kapacitet på linje 5C’s strækning
- Betjener flere tætte boligområder i Brønshøj, Nørrebro og Amager
- Betjener store erhvervsområder fra Lautrupparken til Kastrup
- Forbinder 6 togstationer, 6 metrostationer og Lufthavnen
L3: (200S) har større passageropland end L1 (Ring 3 letbanen)
Lyngby, Høje Gladsaxe, Husum, Islev, Rødovre, Hvidovre, Friheden, Avedøre H
- Betjener de indre forstadsområder Gladsaxe, Rødovre og Hvidovre
- Forbinder store boligområder og erhverv fx Avedøre Holme
- Synergi mellem L1 og L3 med fælles spor og værksted
L4: Hospitalsletbane til Hvidovre Hospital fra øst og vest
Glostrup, Hvidovre Hospital, Valby / København Syd
- En letbane kan dække et stort opland med flere stop end en metro
- Giver hurtig forbindelsen fra Vestegnen til Hvidovre Hospital og Valby
- Vil kunne forbinde tre store hospitaler via Ring 3
L2 letbanen, som den kan se ud på Amagerbrogade. Visualisering: Billy O'Shea
Letbaner og miljø
Tiltrækker bilister ligesom S-tog
Giver tryghed og ro i gaden
Mest bæredygtige kollektivtrafik
Letbaner i forhold til metro:
En letbane er lettere tilgængelig for brugerne
Er lige så hurtig fra dør-til-dør under 6 km
Koster 1/4 i anlæg
Kan bygges hurtigere end metro
Mindre CO2 ved anlæg (mindre beton og lastbilkørsel)
Letbaner i forhold til BRT-busser
Letbaner giver mere komfort og kapacitet
Bruger den halve energi pr. passager
Drives ikke af miljøskadelige batterier
Ingen mikroplast fra dæk
Én letbanevogn erstatter 5 BRT-busser i indkøb
/Letbaner.DK
L2 letbanen, som den kan se ud på Rådhuspladsen. Visualisering: Billy O'Shea
Andre nyheder:
|