Alternativ linjeføring forbi midtbyens "epicenter" (rød linje) i stedet for hovedforslaget (stiplet mørkerød linje). Illustration: Letbaner.DK
2. etape bør køre igennem Aarhus midtby
19.10.16 (opdateret d. 25.08.23)
Aarhus Letbanes 1. etape åbner til maj næste år og planlægningen af etape 2 er allerede i gang. I midlertid går den planlagte linjeføring uden om midtbyen, og dermed går Aarhus glip af en række åbenlyse fordele og muligheder med sine letbaner.
Letbanens etape 1 færdiggøres samtidig med de nye åbne havnearealer. Det sker mens Aarhus er europæisk Kulturhovedstad i 2017.
Men etape 1 kommer ikke igennem den gamle midtby. Den kommer nærmest ved banegården og langs havnen.
Linjeføringen blev valgt med ønsket om at få fjernet hegnene langs Grenaabanen ved havnen. Ved at omdanne Grenaabanen til en letbane kunne havnearealerne åbnes for byen, hvilket giver Aarhus et flot nyt rekreativt område ned til vandet med plads til store arrangementer.
Men letbanens første etape kommer således ikke til at betjene den gamle midtby, byens "epicenter" omkring Busgaden og Klostertorv, hvor rigtig mange stadig vil søge hen, især om vinteren.
Hovedforslaget fra Aarhus Kommune
Planlægningen af Aarhus Letbanes 2. etape igang. Den skal køre fra den nuværende letbane i en forgrening lige før Aarhus H og op på Banegårdspladsen.
Videre via Rådhuspladsen, Thorvaldsensgade, Den Gamle By og ud ad Viborgvej til Hasle Torv, Gjellerup og Brabrand.
Svigtes midtbyen også af 2. etape?
Linjeføringen er fornuftig bortset fra i midtbyen, hvor den ikke betjener byens "epicenter" via Busgaden, hvor de fleste tunge buslinjer i dag kører.
Derved svigtes de egentlige formål med at bygge letbaner i Aarhus:
- at få bragt flertallet af pendlere og oplevelses rejsende ind til midtbyen med letbanen
- at aflaste de tunge buslinjer med letbanens mere bæredygtige transport
- at sikre biltrafikken en rimelig fremkommelighed til den Indre vejring
Disse tre mål bliver meget vanskelige at opfylde med letbanens nuværende hovedforslag. (Se mørkerød stiplet linje på kortet).
Busafgange fra Busgaden svækkes markant
Busgaden har siden den blev anlagt i 1971 befordret rigtig mange mennesker til og fra Aarhus midtby. Når både 1. og 2. etape af letbanen er åbnet må det forventes at mange buslinjer i Busgaden udtyndes kraftigt eller nedlægges.
Rejsende til midtbyen må herefter gå længere. Den kollektive trafik i midtbyen ricikerer at svækkes som følge af letbanen, hvilket set med brugernes øjne vil være en forringelse der betyder færre rejsende med letbanen.
Letbanelinjen bør gå via Busgaden og Nørre allé
Aarhus Kommune har selv foreslået to andre linjeføringer gennem midtbyen som alternativer til hovedforslaget. Disse var til offentlig høring i marts 2016 sammen med resten af etape 2. Her var der mange borgere, der pegede på alternativet via Busgaden, som de mente var den bedste løsning.
Letbaner.DK argumenterede i deres høringssvar også for den alternative linjeføring via Busgaden. Kun denne linjeføring rammer byens egentlige "epicenter" hvor de fleste Aarhusianere og byens gæster gerne vil hen. Dette uanset om formålet er arbejde, indkøb eller fornøjelse. (Se rød linje på kortet)
Desuden vil den alternative linjeføring gøre 2. etape til en "delvis Cityring" som stadig betjener omegnen som en pendlerlinje. (Se grøn kort gangafstand på kort).
Rådhuspladsen og Thorvaldsensgade friholdes
Alternativet er dog længere, målt fra Viborgvej til banegården, end hovedforslaget, men Letbaner.DK's vurdering er, at flertallet af rejsende ønsker at komme til midtbyen. Passagerer til banegården vurderes samtidig ikke at fravælge letbanen på grund af den lidt længere rejsetid, da rejsen er komfortabel og fordi letbanen stadig kører frem til banegården.
Herunder skal man huske fordelene ved at Rådhuspladsen og Thorvaldsensgade ikke bliver indskrænket af letbanespor.
Klik på Trafikale fordele. Fra høringssvar.
Nørre Allé trafiksaneres
I den alternative linjeføring kører letbanen via Nørre Allé fra Klosterport til Vesterbros Torv og videre ad Vesterbrogade til Cereskrydset. Denne strækning kræver at der bliver gjort noget ved det trafikkaos, der dagligt udspiller sig når biltrafikken klumper sammen i parkeringssøgning. Denne strækning må derfor trafiksaneres.
Letbaner.DK anbefaler
Trafikken på Nørre Allé, som er en del af den Indre vejring, må flyttes nord om Øgadekvarteret, der derefter kan inddrages i det attraktive midtbymiljø. Nørre Allé, Vesterbros Torv og Vesterbrogade gøres til sivegader hvor kun cykeltrafik og ærindekørsel tillades. Gennemkørende biltrafik henvises til nordligere "Ny indre vejring" via Høegh Guldbergs Gade, Kaserneboulevarden, Langelandsgade og Hjortensgade tilbage til Vester Allé.
Et nyt lyskryds etableres mellem Nørrebrogade og Høegh Guldbergs Gade, hvilket der er plads til uden at ændre på letbanesporene. Det vil give et løft for området omkring Nørre Allé til fordel for beboere og miljø med mindre biltrafik i midtbyen. Se "Ny indre vejring" på kortet (blå linje).
Et nyt lyskryds kan etableres her: Nørrebrogade/Høegh Guldbergs Gade. Der er plads til svingbaner uden at ændre på letbanesporene. Foto Aarhus d. 1/3-2016.
Allerede foreslået af kommunen i Trafikplan 2005
Den længere indre vejring er allerede skitseret af Aarhus Kommune i Trafikplan 2005, så det er ikke nye tanker.
Desuden har Letbaner.DK peget på etablering af Parkér og Rejs-anlæg ved letbanens 2. etape, blandt andet ved Herningmotorvejen vest for Brabrand.
Letbaner.DK har indgivet høringssvaret til Aarhus Kommune under høringsperioden først på året. (Se link i højre side).
|