Letbaner.DK
 
Hvorfor Letbane
Forside > Hvorfor Letbane 
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvad er Letbaner
Hvorfor Letbane
Udland
TV & video
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste

 
En letbane er ikke bare et transportmiddel på skinner.

 
Ud over at være et effektivt kollektivt trafiksystem,

- så understøtter letbaner byudvikling og fredeliggørelse bedre end busser.

Letbanen er også byens mest bæredygtige og tiltalende form for kollektive trafik.

 


 

Hvad er forskellen på en letbane og en bus?


Trafikplanlægger Mette Olesen (PhD) fortæller her om, hvordan letbanen adskiller sig fra bussen som kollektivt transportmiddel og redegør for begrebet "systemfaktor". Dette er afgørende for, om et kollektivt transportmiddel får succes eller ej. Odense, 06.04.22.

Mere Letbane eller BRT til Aarhus? - Fordele og ulemper

Letbaner og BRT siges at kunne det samme, - men der er store forskelle, skriver Stiften d. 21/5-24. (31.07.24)

Kiel valgte Letbane, mens Aarhus tænker på BRT

Vil letbaner være en gevinst eller et tab for samfundet? Et letbaneprojekt, der betaler sig i Kiel, betaler sig ikke i Aarhus, skriver JP. (26.07.24)

Hvem kører med letbane og hvem kører med bus?

Nogen mener at BRT-busser kan det samme som letbaner, men passer det? (17.05.22)

Hvorfor ikke busløsninger?

Når der er mange rejsende i en vejkorridor, og man ønsker at flytte bilister til den kollektive trafik, må man gøre den mere attraktiv. (27.12.21)

Skinneeffekten kommer fra - skinnerne!

Det er primært to forhold, der gør den store forskel mellem letbane og bus. (15.11.20)

Letbanen kan sagtens være den rigtige løsning

Samfundsøkonomi er blot en af mange måder at betragte et projekt på, skriver Thomas Krag. (24.04.18)

Fremtidens kollektive transportmiddel i de danske byer

Letbaner vinder frem over det meste af Europa som et supplement til bus og tog. (20.09.17)

Hvorfor Letbaner - Fra pressen

New study reveals Tramways have smaller carbon footprint than BRT systems. (Alstom 06.11.16)
Hovedstadens Letbane gør byens bagside til forside (København 21.03.23)
Kø for bilister har stor betydning i letbaneberegninger (Login) (Aarhus 06.12.23)
Lad ikke de voksne stjæle fortællingen om vores letbane (Odense 20.09.23)
Baneekspert: Man kan ikke sammenligne letbane og BRT-busser. (Ingeniøren 27.08.21)
Letbane bekræftes som bedre end BRT. (Uppsala 23.08.23)
RBT: Fortsat metroudbygning kan næppe svare sig (København 21.08.23)
STATUS: Odense Letbanes indsats mod støj og vibrationer. (Opdateres)
Tiden er løbet fra kortsigtet transportpolitik med lukkede forhandlingsrum (Cowi 27.03.23)
Elbilbatterier rammer miljøet: Her er konsekvenserne (Login) (Ingeniør 06.11.20)
BRT to LRT conversion challenges - Forstå hvad BRT-busser virkelig er (Ottava .02.01.19)
Letbaner.DK:
Hele formålet med at forbedre den kollektive trafik kan ryge fløjten, hvis der vælges BRT-busser
(Altinget 20.04.22)
Har letbaner en fremtid? Letbaner.DK (DJF d. 01.02.22)
Letbanevæksten er stærk i Europa, siger UITP (IRJ d. 16.01.22)
Hurtig klimahandling kræver noget af os alle (Concito 10.01.22)
Byggeri langs BRT-linjer flytter næppe folk ud af bilerne (Login) (Ingeniør 27.10.21)
Hydrogen fuel cell tram development project launched (Sydkorea 21.10.21)
Baneekspert: Man kan ikke sammenligne letbane og ‘super busserne’ BRT (Login) (Ingeniør 27.08.21)
Stationsnærheden virker – hvorfor ødelægge den? (København 28.01.19)
Trine Græse: Letbanen baner vejen for intelligent byudvikling (Altinget 24.04.18)
Borgmester: Udenlandske letbaner giver pengene tyve gange igen (Gladsaxe 02.04.18)
En letbane er blot et værktøj – brug den, når den løser opgaven (Altinget 20.03.18)

 
  TIL TOP



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold